Ovidiu Eftimie

Cartierul General

Menu Close

Things to do in Westeros when you’re dead (GOT Spoilers)

„Things to do in Denver when your’re dead” e un film foarte mișto pe care nu l-a văzut nimeni că nu are efecte speciale și marketing bun. În el un mafiot angajează câțiva bandiți să-i prindă fiul care era cam degenerat și să-l aducă acasă. Ăștia fac o greșeală și-l omoară. Atunci mafiotul le spune că-i va executa pe toți și ar face bine să-și pună lucrurile în ordine. Și, nicio surpriză, unii încearcă să fugă, unii să se ascundă, nu scapă nimeni, mor toți. Filmul este despre cum te pregătești să mori știind că mori.

Acuma, în Game of Thrones se întâmplă exact chestia asta, de mai multe ori. În primul sezon Ned Stark, regele Nordului, este chemat la capitală să aibă grijă de niște lucruri. În fiecare episod i se spune de cel puțin 5 ori să nu se ducă, sau să se care, că va fi omorât. Ned Stark e mânat de principii, și asta face ca la final să moară executat în fața copiilor săi ca un criminal.

Câțiva din copiii lui mor și ei, tot din aceeași cauză, că au prea multe principii și prea puțină inteligență să înțeleagă că e mai bine să fii precaut. Se remarcă Jon Snow, un Mary Sue adevărat, cel mai cunoscut Mary Sue din istorie. Jon Snow nu e un personaj real, este un amestec de principii vag morale și freză. Trădează într-o veselie pe mai toți cu care se aliază, de dragul principiilor, evident, este un lider incapabil admirat în mod inexplicabil de toată lumea în condițiile în care, constant, este salvat de diverse femei din necazuri. Ba-l salvează soră-sa care știe să facă niște negocieri, ba-l salvează gagică-sa, care are niște dragoni, ba-l salvează vrăjitoarele de la moarte, că așa a cerut publicul.

Jon Snow este publicul. Publicul a fost avertizat, cel puțin vreo câteva sezoane, că ăia, Targaryenii, sunt nasoi. Sunt un neam de oameni imuni la foc, printre altele, puși pe rele și dominare. Apare un ultim Targayen, d-ra Deanerys, care pe lângă toate atributele neamului său are și trei dragoni care scot flăcări pe gură. Publicul ține cu ea, dar o trădează constant. Îi sunt omorâți dragonii, unul că a încercat să-l salveze pe Jon, unul de către un pirat, îi este omorât cel mai bun prieten, ăla care a stat aproape de ea cel puțin 7 sezoane, în timp ce încerca să-i apere pe oamenii cu principii de pericole, îi este omorâtă o prietenă foarte bună de către dușmanii aliaților ei, e lăsată singură.

La un moment dat se duce la Mary Sue-ul de Jon și-l întreabă: „cum vrei să conduc această lume, să fiu iubită sau temută?”. Jon, laș, cum a fost întotdeauna, nu cu săritul la bătaie, că acolo se bagă ca un bou, ci cu asumatul de responsabilități, se trage încă o dată pe cur. Atunci ea îi răspunde logic: „Bine, atunci, temută”. Și le dă foc la toți, inclusiv la nevinovați. Care nu-s nevinovați, și ăia au avut o alegere, puteau să fugă în partea cealaltă, spre Daenerys, spre Jon Snow, dar au ales să stea în cetate să fie apărați de regina incestuoasă, ticăloasă și super-rea Cersei. L-au ales pe dracul și au ars în flăcările iadului, cum e și normal.

M-am uitat la primele două sezoane din GOT (care m-au plictisit nițel) și ultimele trei. Mi se pare corect ce se întâmplă acolo, nu poți să fii constant trădător și să scapi. Nu poți să invoci principii morale și să ceri altora să-și asume responsabilități în timp ce tu freci duda și faci pe deșteptul. Singurul mod în care ar strica totul ar fi ca Jon Snow să-și asume, poate pentru prima oară în viață, o responsabilitate reală și să facă ceva rău, că nu poți fi bun tot timpul. Știu că nivelul de cultură al fanilor GOT este destul de scăzut, știu doar că poveștile astea sunt inspirate din conflicte europene din evul mediu târziu. Păi pe-atunci apăruse mi Machiavelli, omul care a spus că „cel ce încearcă să fie bun tot timpul se îndreaptă spre ruină, înconjurat fiind de mulțimea oamenilor care nu sunt buni. De aceea un principe înțelept ar face bine să-și ascundă această calitate, sau să se folosească de ea, după caz”. În fine, partea asta nu e pe site-uri de isterizat despre cum sezonul 8 este cel mai prost dintre toate și că scenariștii au distrus o poveste complexă care trebuie să aibă happy end, că așa știu ei că se termină poveștile complexe.

Share links: |

© 2019 Ovidiu Eftimie. All rights reserved.

Theme by Anders Norén.