Ovidiu Eftimie

Cartierul General

Menu Close

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency este un serial scurt, de 8 episoade, pe care-l găsiți pe Netflix, creat de Max Landis. Pentru cine nu știe cine este Max Landis, nu contează, omul este un scenarist nebun care pute de talent. E din gașca aia care se plânge că de când predai scenariul și până ajunge film lucrurile se schimbă atât de mult încât e posibil să nu mai găsești nimic din ideea originală. Iar BBC America și Netflix au zis hai să încercăm cu Landis până la capăt să vedem dacă e ceva de capul lui sau doar gargară.

Și, o boy!, ce minunăție a ieșit. Ce mă enervează constant la cărțile românești pe care le citesc este lipsa de coerență, de logică, de ton între diferitele părți ale poveștii. Româneții cred doar în stilistică, nu în structură iar cu cât ești mai incoerent la logica de bază a poveștii, cu atât te dai mai important. Unii chiar ajung să susțină cursuri de creativitate pentru alții, pentru a propovădui mai departe genul ăsta fușerit de a face treabă. Care, după cum se vede, ne-a umplut de succes din cap până în picioare.

Dirk Gently’s (bazat pe niște cărți ale lui Douglas Adams) este exact opusul. Indiferent cât de bizară este orice idee aruncată acolo, ea are o justificare în universul poveștii. Odată ce ești de acord cu premisele în care se joacă „jocul”, totul face sens. Unul din personajele principale, Dirk, spune că este un detectiv holistic ceea ce, spune el, îl face să vadă cum toate lucrurile în univers sunt conectate și au un rost al lor. El rezolvă cazurile bazându-se pe această presupunere. Oriunde ajunge, orice i se întâmplă, e convins că e normal și că face parte din rezolvarea cazului. Alături de el este un ratat, inițial recalcitrant, care este și el cumva cuprins în vârtejul ăsta de coincidențe. Ar mai fi un asasin holistic, care ucide oameni bazându-se tot așa, pe „ce vrea universul”. Și, evident, omoară doar bad-guys. Plus alte câteva personaje care trec prin situații extrem de bizare dar care reacționează așa cum te-ai aștepta întrucât toate lucrurile, în desenul mare, au sens.

Și-avem așa: mașină a timpului, călătorii în timp, întâlniri cu propria persoană în timp, vampiri energetici punkeri care se hrănesc cu frică și protejează o persoană cu o boală mintală ce are halucinații și accese de panică, hipioți care descoperă o mașină de transferat suflete, care de fapt este o mașină stricată, o pisicuță cu un suflet de rechin, un câine și o fată care au schimbat sufletele între ele, asasinul holistic invulnerabil, organizație secretă a SUA care supraveghează persoanele „speciale”, un suflet malefic omorât de un călător în timp spre beneficiul unui alt suflet malefic mult mai dement care ocupă corpul unui om semi-retardat, slugile idioate dar foarte rezistente ale acestuia plus corupție în poliție. A, și deși am spus de călătoria în timp de prea multe ori, cumva nu asta e cea mai importantă chestie din serial.

Deja s-a semnat contract pentru sezonul doi, dar poți să urmărești primul sezon fără probleme, se încheie corect cu loc de „sequel”.

PS. Am fost obsedat când am scris cartea mea de ideea asta, să facă totul sens în cadrul poveștii. Chiar dacă ideile sunt bizare, ele trebuie să respecte regulile jocului pentru că în felul ăsta povestea stă pe picioarele ei. Ceea ce am făcut eu este aproape schematic, primitiv. Landis a făcut o chestie super-complexă, dar ideea de bază rămâne: să facă sens chiar dacă e absurd. E ca matematica în baza doi, 1+1 face 10, ceea ce pare bizar dar, dacă știi regulile bazei doi, e logic. Și util, că de-aia avem calculatoare.

Share links: | | Din aceeași serie au mai apărut: |

© 2019 Ovidiu Eftimie. All rights reserved.

Theme by Anders Norén.