Să vrei să cumperi „Cumințenia pământului” denotă o formă agresivă de prostie

Pe Coloana Infinitiului cineva a scris numele gagicii sale în timp ce alții au tras cu bile de rulmenți sau au toctit-o de la pipăit. Poarta Sărutului a fost, pe vremuri, folosită ca suport de ghirlande și acum încă se mai văd cuiele prin ea, iar niște oameni zeloși au spălat-o ca pe covoare, cu jet de apă. Probabil de-aia au și devenit cuiele vizibile.

Renovarea monumentelor a fost decisă de primărie (avea în plan încă două spălări de Brâncuși) „la 75 de ani de când a fost inaugurat, în memoria eroilor căzuți în primul război mondial”. Pentru că nimic nu spune mai clar „respect eroilor” decât să faci curat prin casă cu furtunul de pompieri.

Acum, bețivul pișat pe pantaloni al satului, adică Statul Român, mai vrea să cumpere o sculptură de Brâncuși, „Cumințenia Pământului”, iar felul cum arată lucrarea îmi dă de înțeles că cineva vrea să o scobească în vârf să facă o scrumieră acolo.

cumintenia_pamantului

Mult mai mișto, ideea e ca o parte din banii pentru cumpărarea sculpturii să vină din subscripție publică, adică de la ceilalți fraieri care cred că această operă de artă de o valore estimabilă (11 milioane de euro) trebuie să încapă pe mâinile celui mai prost din curtea școlii. Din estimările ministrului economiei de internet, Moise Guran, fiecare prost din țara asta, adică toți, inclusiv eu și el, ar trebui să dăm câte un leu și 30 de bani pentru a lua acest elegant suport de ghivece.

Și nu e vorba că sunt bani aruncați pe fereastră. Și dacă ar costa un dolar tot n-ar trebui s-o cumpere statul român. Nu poți să dai pe mâna statului artă; gratis dacă o primim tot ne va costa cel puțin o comisie de 5 experți cu salarii mișto care să decidă când e mai bine s-o dea cu ojă, când e ok s-o plimbe prin țară să apară și în Muzeul Național din Mizil și în Casa Memorială Decebal Popescu din Slobozia.

Există oameni complet rupți de realitate care spun că ar fi o chestie de prestigiu, ba chiar ar fi bună și la turism. Prima, că nu e cazul să vorbim de prestigiu la români, ăla nu se câștigă cumpărând bibelouri. Nu e ca și cum de săptămâna trecută cântăm imnul că trece Stela Popescu pe stradă după ce a decorat-o Klaus Iohannis. A doua chestie e că nici dracu nu va veni în România să vadă cum ne vom bate noi joc de sculptura aia. Sigur ajunge prin Târgu-Jiu sau altă localitate de-asta ratată și se găsește vreun primar sau șef de comisie de cultură s-o renoveze de ajunge să semene cu prințesa X.

Statul, dacă ar avea o minimă de decență, ar renunța la dreptul de preemțiune în cazul ăsta și ar lăsa pe altcineva, oricine altcineva, să cumpere obiectul ăla. În orice alte mâini ar sta mult mai bine. Trebuie să ne intre bine în cap: singura chestie care a salvat „Tezaurul româniei” a fost că ni l-au furat rușii. Altfel azi era, ca în bancul ăla „o brățară dacică s-a pierdut, alta e pe undeva pe-aici”.


Vreți cultură, ascultați cultură. Despre scrumiera lui Brâncuși și alte prostii similare am discutat la podcastul de săptămâna asta.

Toate episoadele din podcast se pot asculta aici sau pe iTunes. Dacă dai cinci stele prinde bine. Sau ne poți contacta direct pe pagina de Facebook a podcastului, care se găsește aici. 

Vrei să citești mai mult despre surprinzătoarea Românie? Cartea mea, Arhanghelul Raul, este acum în librării. Detalii aici.

17 thoughts on “Să vrei să cumperi „Cumințenia pământului” denotă o formă agresivă de prostie

  1. Florian

    Constantin Brâncuși i-a făcut Statului român oferta de a-i lăsa moșternire 200 de lucrări și atelierul său din Paris, Impasse Ronsin nr. 10. La 7 martie 1951, într-o ședință prezidată de Mihail Sadoveanu, Secțiunea de Știința Limbii, Literatură și Arte a Academiei Române a luat în discuție această propunere. La ședință au participat George Călinescu, Iorgu Iordan, Camil Petrescu, Alexandru Rosetti, Al. Toma, George Oprescu, Jean Alexandru Steriadi, Victor Eftimiu, Geo Bogza, Alexandru Graur, Ion Jalea, Dumitru S. Panaitescu-Perpessicius și Krikor H. Zambaccian.[6] Academicienii și intelectualii români au respins oferta lui Brâncuși, considerându-l pe sculptor un reprezentant al burgheziei decadente[7] și astfel atelierul lui Brâncuși a revenit statului francez. (sursa). De ce sa o ia statul gratis, cand poate sa sifoneze niste bani?
    In alta ordine de idei, ia uitati ce stie statul roman sa faca cu colectiile de arta valoroase. In loc sa caute o solutie ca sa expuna colectia intr-un muzeu in care, poate, chiar ar avea audienta, o lasa sa putrezeasca, la propriu, intr-un sat de pescari pe malul Dunarii, despre care nu stie nimeni nimic, nici macar cum se ajunge acolo, fara GPS.

    Reply
    1. Quasb

      Vai dar ce comitet de rrromani verzi. Vad armeni, jidani, greci, tot tacamul. trebuie sa fii tare lipsit de iod, sa crezi ca astfel de venetici adusi de tancurile ruse in Academie si in Marea Adunare Nationala ar putea cumva reprezentat poporul roman. Pandele si Firea sunt mai reprezentativi.

      Reply
    2. Florian

      Pe bune, acum conteaza mai putin cat de verzi sau rosii au fost romanii respectivi. De parca tu ai fi un urmas direct al vechilor daci (mai stii?!). Cert este ca am avut aproape mereu conducatorii, sau reprezentantii pe care i-am meritat. Crezi ca daca se facea atunci vreun referendum pentru acceptarea lucrarilor respective, poporul roman ar fi votat in unanimitate pentru?! Hai sa fim seriosi.
      Si, fara legatura cu subiectul, dar in legatura cu comentariul, ar trebui sa incepem sa acceptam faptul ca am fost (si suntem inca) un stat tampon, o granita intre culturi si imperii si ca pe aici au trecut aproape toate natiile existente in lume la un moment dat si ca suntem un amalgam de adn-uri, de limibi, nationalitati si ce mai vreti voi. Românii nu au aproape nici o treaba cu dacii si, probabil, nici cu romanii. Nu suntem atat de importanti si de puri, pe cat ne place sa credem.

      Reply
  2. Mimuncu

    Statul roman a refuzat o donatie facuta de artist. Nu are cum sa-si spele acea rusine cu 11 mil de euro.

    Adica ai refuzat artistul, care n-a avut 11 mil de euro toata viata lui, dar poti sa cumperi o singura piesa cu bani multi ca sa arati cat de mult tii la valorile natioanale. Avea dreptate ca suntem prosti si saraci…

    Reply
  3. Moise

    Eftimie… poate noi suntem prosti, inculti, iar statul roman e un betiv pisat. Dar
    unu) daca punem mana de la mana macar vom deveni mai uniti, fie chiar si in incultura noastra si ne va fi mai usor sa o atenuam, ceea ce va creea o sansa ca
    doi) copiii nostri sa se bucure altfel decat putem noi face si de sculptura, si de Brancusi, ba chiar si de o constiinta de sine superioara asteia de acum.

    Facem pariu ca si tu si fanul tau Mindruta vetio dona bani in aceasta subscriptie publica? Snobilor!

    Reply
  4. Minerva Lacatusu

    În 1951, Coloana a fost pe punctul de a deveni o amintire după ce autoritățile locale au hotărât ca materialele din care este construită să fie folosite la alte lucrări de edilitare de primă necesitate pentru orașul Târgu-Jiu. S-a propus dărâmarea Coloanei pe motiv că aceasta este așezată fără nicio estetică pe raza orașului și nu are un rol bine definit pentru culturalizare. S-a hotărât mai apoi că, fiind un monument de artă, aceasta trebuie conservată, și nu distrusă. Doi ani mai târziu, se încearcă demolarea Coloanei, folosindu-se un tractor și lanțuri, dar Coloana, bine ancorată în pământ, nu a cedat. Din 1996 până în 2000, Coloana a fost în restaurare, aproape dată uitării. Apoi au durat doar 3 luni să fie restaurată.
    Ne mai mirăm de ce a renunțat Brâncuși la cetățenia română?

    Reply
    1. Andrei

      Sincer at trebui adaugata intr-una din multele conventii internationale fraza : “Daca un individ renunta la cetatenia unui stat , acel stat nu va putea niciodata sa isi mai asocieze imaginea cu individul, indiferent daca traieste sau a decedat”. S-ar elimina asa de multe oportunitati demagogice .

      Reply
    2. Mimuncu

      @Andrei
      Statul nu e acelasi cu cel de pe vremea cand a renuntat la cetatenie si, pe de alta parte, nici nu poti reglementa totul, altfel prostia n-ar mai fi asa zeloasa.

      Asa dementa ar trebui sa fie tratata de elite, care la noi sunt nu doar false ci si complet imbecile. Patrimoniul cultural al unei natii sta in primul rand in forta creatoare, vie, a adevaratilor artisti si in potentialul generatiilor viitoare ci nu in piesele de colectie pe care le-ar putea detine statul.

      Daca tot ii intereseaza pe gibonii nostri de opera si memoria lui Brancusi, sau a altora asemeni, sa faca in asa fel incat sa-i promoveze in scoli, de toate nivelele si nu in maniera imbecil-romaneasca, ‘cel mai mare’, ‘titanul’, ‘Ceahlaul’, ‘luceafarul’, ci simplu prin studiul aprofundat si riguros al fenomenologiei care l-a calauzit pe artist. Noi directii de dezvoltare vor aparea astfel la tot pasul.

      Asta isi doreste fara exceptie un artist, ca ‘marunta’ sa intelegere dupa o viata de cautari sa-i supravietuiasca si sa sporeasca.

      Asta cred ca a si vrut cand a dorit sa doneze ‘atelierul’. Lucrarile finite nu mai au valoare pentru artistul creator ci devin importante doar pentru colectionar. Ce pastreaza in atelier, cineva care dadea neaparat si cu matura chiar daca se aspira ore in sir inainte, sunt chestii pe care le considera valoroase prin potentialul lor neconsumat inca. Noi, statul si corifeii de la acea vreme, nu le-am dorit. Acum corifeii nostrii doresc ca in loc sa se ingrijeasca de mostenirea culturala vie a lui Brancusi sa devina un colectionar pretios.

      Pe de alta parte e stupid sa devii colectionar pe banii altora. Scolile de arta sunt nu doar in paragina ci si extrem de slab dotate, n-avem nici o sala de concerte decenta, despre piane de concert nu vorbim ca pierdem vremea aiurea si statul se tine de arogante tembele.

      Decat sa-i colectioneze corifeii de astazi operele mai bine ar incerca sa inteleaga ce a spus cu amaraciune la un moment dat:

      ‘V-am lasat saraci si prosti, v-am gasit si mai saraci si prosti!’

      Si tot prosti am fost pana astazi. Cum naiba sa nu fii sarac!?

      Reply
  5. Cria

    bey, nene, am citit si articolul lui Guran, cand l-a publicat, m-a impresionat, ce sa zic, adica m-a prins asa umpic entuziasmul lui copilaresc si am zic in sinea mea “dau un leu si cativa bani pe bucata aia de piatra, daca e sa creasca spiritul natiunii mare si viguros”. da’ stii ce am facut pe urma? am ras de mine, ca de prosti. adica m-am razgandit: nu dau. adica cum? spiritul asta al neamului roman, in asta o sta el? in cheta publica pentru ceva (nu conteaza ce, orice valoare ar avea sau nu…), adica o sa faca romanii la fel ca la Caritas acum doua’jde ani?! o sa dea bani de la saltea (cati or da, nu conteaza), ca sa obtina “ceva” la schimb care le va aduce un oarecare beneficiu teoretic?! pai investite mai proasta, nu cred ca exista! mno…, uita-te si la ce citesc si la ce cultura consuma generatiile astea mai noi (tot ptr. spirit, nu?). pai sa va zic drept, eu chiar il inteleg pe fiu-meu de ce nu vrea sa citeasca “Enigma Otiliei” sau clasici rusi. pentru ca astea sunt carti care nu le mai spun lor, astora tineri, nimic. s-au “fumat”!

    Reply
  6. Perkele

    Eram curios daca ti-ai luat vreo muie de la vreun rocker ca v-ati luat de Cargo si l-ati confundat pe Igrisan (ala mic si gras care respira greu si canta) cu Adi Barar, care e fondatorul, chitaristul si seful de la Cargo. Si Cargo si inca vreo 3 trupe nu cred ca fac bani din Zilele Comunei Bogata, ci din festivaluri de motociclisti, alti tristi ai planetei.

    Problemele cu rockul romanesc sunt asa: aia vechi sunt niste obositi gen Cargo si Iris, aia noi s-au inspirat fiecare cam din ce asculta din afara, cantand in mare ca trupele pe care le admira, eventual si-n engleza, facandu-si trupe care aduna cateva sute de platitori in cluburi si care n-au facut vreun efort sa apara la radio si pe tv comercial, complacandu-se si sinmtindu-se ok in cercul lor de prieteni care ii apreciaza. Ma rog, nu-i ajuta nici faptul ca rockul a cam iesit din mainstream, in afara de rockul hipsteresc/indie. dar la noi in tara nici ala nu e foarte popular.

    Daca toti ziceati de Cine iubeste si lasa, sigur nu stiati de asta, care suna destul de bine: https://www.youtube.com/watch?v=MQqj0MwWwQ4

    Reply
    1. eftimie Post author

      Confuzia îmi aparține: când a fost discuția cu Fuego și melodia lui a zis Bărar ce și cum despre melodie, eu am crezut că e solistul ăla nou. E-adevărat, nu sunt mare fan Cargo.

      Reply
  7. Sideraneea

    Serios? Nu-mi vine a crede ca ai scris asta … Stiu ca este parerea ta si ti-o respect, dar m-a intristat.

    Reply
  8. Somesan Sergiu

    Cumplit de trist şi de adevărat: “Trebuie să ne intre bine în cap: singura chestie care a salvat „Tezaurul româniei” a fost că ni l-au furat rușii.”

    Reply
  9. Tiberius Claudius

    Motto:
    Dar iata, e vie!

    Staueta pare sa spuna : „ Voi fi ce veti face din mine“. Suna cunoscut , nu ? doar ca e mai bine formulat ca in varianta Iahweh -Adonai –Sabaoth
    Daca calutul barbie roz cu o mica swastika pe sold a creat atata valva la New York si la Bucuresti , e de sperat ca mult mai consistenta >>Sagesse de la Terre << , Cumintenia / Intelepciunea Pamantului va face valuri si mai mari.
    Ce sculptura ar putea reprezenta mai bine Romania la ora actuala? Dar e cel mai perfect realism! Romania despuiata si cu fata umflata de plans si de pumnii si palmele pe care le-a primit.
    Pacat ca nu e Printesa X de vanzare. Se potrivea mai bine. Doar ca ar fi costat pe putin triplu.
    Tiberius Claudius
    IV

    Reply
  10. Dan

    Poate nu am inteles eu:
    nu esti de acord cu donatiile pentru Cumintenia Pamantului, dar le promovezi pe motiv… de profitshare

    Nu e obligatoriu sa ma injuri, poti sa-mi explici.
    Multumesc!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *