Iar pute a stahanovism prin cultură

Marea problemă a culturii românești, cea actuală cel puțin, este că e dependentă de stat până-n măduva oaselor. Exemplul clasic e moș Manolescu: tipul a scos un articol cu plagiatul lui Ponta din revista culturală pe care o păstorește, că tocmai i-o supsese lui Ponta pentru niște bani pentru Uniunea Scriitorilor, organizația căpușă pe care o păstorește.

Să ne înțelegem, Manolescu nu doar i-a supt-o lui Ponta simplu, fără sentiment, i-a dat cu limba pe ouă, l-a mângâiat pe cur, s-a înfipt cu gâtul adânc, a scuipat pe cricul premierului și l-a privit în ochi cu răutatea aia specifică curvelor profesioniste.

Acum, întrucât cântăreața de muzică populară Gabriela Firea este frustrată, ca orice hispteriță fomistă de București, că capitala, orașul unde este ea inculpat, a pierdut concursul de cea mai culturală capitală europeană din România, deja a anunțat câteva decizii de tip director de uzină comunistă: câte un teatru în fiecare sector! Cazare gratis pentru actori și regizori! Etc!

Ba, citisem și la alți repetenți prin zona Clujului, care se plângeau că au ratat evenimentul că nu au suficiente teatre, filarmonici, opere și alte de-astea. Ăștia folosesc logica de pe Caesar III, mai pui un templu, un amfiteatru, o arenă și crește culture-ul la +80, să treci nivelul. Firea măcar, face ce mă așteptam, este reprezentantul lumii culturale bucureștene care crede că artă și cultură se face doar cu bani de la stat.

Luăm o pauză să vă invit să donați pentru Cumințenia Pământului, vă dă și o diplomă care atestă că sunteți culți.

Acum, revenind, iar e isteria asta cu băgat bani în cultură. Teatrul Național a halit aproape 100 de milioane de euro, în cinci ani și a fost inaugurat să fie închis. Mă uitam pe program, nu e nimic acum, de ce? Păi nu e stagiune. Bine, dar are o organigramă de peste 1000 de oameni, motivul pentru care îl vom vedea la un moment dat pe mestrul Caramitru cu cătușe, dacă există un pic de respect pentru meserie printre procurori. Mă gândeam la toate trupele alea de teatru de amatori, de improv, bă, cât țineți sala goală, lăsați-i pe ăia să se desfășoare gratis, am zis gratis lichelelelor, că nu scoateți banii din încasări deci tot poporul plătește. În loc să mai facă încă 15 clădiri în București sau în Cluj, poate șefii de teatre ar trebui strânși un pic de cravată și obligați să deschidă teatrul și pentru alții care nu-s angajați.

Cel puțin în teatru, este bine să se poarte discuția corect cu oamenii ăștia, cu Caramitrii și Diaconii: Băi, nu doar că sunteți inutili, sunteți și cei mai slabi în domeniul vostru. Sunteți bufonii noștri și aveți gratis sală, aveți job, aveți respectul țăranilor care se cred culți, e momentul să dansați.

Până acum n-a fost nimic la Teatrul Național dar știu cel puțin trei trupe de teatru de săraci, vreo două de ImporvComedy și trei stand-up-isti care ar fi putut să țină spectacole acolo. Cărora ar fi fost ok să le dai sala gratis, măcar una dintre ele, sclavilor, că nu plătiți voi pentru ea. Și și-ar fi făcut singuri reclamă, amărâții, și le-ar fi venit prietenii să îi vadă la Teatrul Național.

Dar n-o să se poarte discuția asta, o să se poarte discuția cu „cum să mai aruncăm niște bani” și cum să mai băgăm câteva zeci de milioane de euro în:

  • Statui pe care nu le vrea nimeni;
  • Filme cu mâncare care-s apreciate în străinătate la festivaluri și niciodată în cinema;
  • Monumente arhitectonice jenante;
  • Pensii pentru scriitori-colonei;
  • Reviste culturale făcute de handicapați mintali;
  • Simpozioane despre rolul culturii în societatea românească cu concluzia „mue la maneliști suntem prea buni pentru țara asta”;M
  • Muzee cu vaze, cârpe, ouă încondeiate și pietre;
  • Monografii scrise de oligofreni;
Salut, cea de-a doua carte a mea, Bacalaureat, a apărut deja prin librării. O găsești online la Emag, Nemira, Cărturești sau Libris.

5 thoughts on “Iar pute a stahanovism prin cultură

  1. novyus

    Cultura reala e off-grid, adesea anti-sistem. Problema maselor e ca sunt inculte desi cu diplome universitare (numa bune pt a te angaja la shaormerii), iar parazitii cap de afis din “Cultura Oficiala”, gen Plesu-Liiceanu plus atatia alții din teatru-cinema, “fac cultura pt mase”, precum i-a îmbătat tata-Stalin…

    Reply
  2. DanC

    Păi nu e totul în ’actorie’ finanţat de stat? Iaca o industrie care nu s-a ’privatizat’. Nici n-are cum pt că orice românaş şmecher ştie că în domeniul ăsta nu poţi face bani.

    Nume cretin, Teatru Naţional. Normal că e pustiu, teatrul naţional e oriunde numai acolo nu: la TV, pe străzi, în Parlament, la Cotroceni.

    Reply
  3. pope

    Când zici ”filme cu cu mâncare care-s apreciate în străinătate la festivaluri și niciodată în cinema” la ce anume film te referi? 🙂

    Reply
  4. Cristina

    “Manolescu nu doar i-a supt-o lui Ponta simplu, fără sentiment, i-a dat cu limba pe ouă, l-a mângâiat pe cur, s-a înfipt cu gâtul adânc, a scuipat pe cricul premierului și l-a privit în ochi cu răutatea aia specifică curvelor profesioniste.”

    Ai scris adânc, Ovidiu Eftimie. Eşti profund, ai stil, ce să cauţi tu în Uniunea Scriitorilor, “organizaţie de paraziţi”? Du-te tu cu Cipariu, Cristi Teodorescu şi Florin Iaru, oameni cu operă de un deget, care au pretenţii de titani. În definitiv, cine eşti tu, scriitor de Times New Roman, să ridici măcar privirea spre Monolescu?

    Reply
    1. eftimie Post author

      Sunt ăla care nu suge pula la prim-miniștri pentru bani, ca Manolescu. Că dacă era titan pe banii lui, mai înțelegeam, momentan e titan pe banii mei. Cât despre opera maestrului, un căcat și-un peștișor, iese un pic din curte de la el e destul de modest.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *